יום רביעי, 15 ביולי 2009

בדק בית | דירה

דירה היא יחידת מגורים, ובדרך כלל נקראת גם דירת מגורים. היא מקום בו מתנהל תא משפחתי או כל מסגרת אחרת בה אנשים מנהלים את חייהם הבסיסיים לבד או ביחד: באכילה, בשינה, ובילוי שעות פנאי. הדירה משמשת לאירוח חברתי, לעבודה, ולכל פעילות אחרת התואמת את אופי החיים בה. המראה החיצוני והפנימי שלה תלוי במיקומה הגאוגרפי, בסביבה החברתית, ובתרבות המקומית בה היא קיימת.
הדירה מהווה מרכיב בסיסי באיכות המגורים האנושית, ובימינו מחולקת, על פי רוב, ליחידות פנימיות המשרתות את הצרכים הבסיסיים בימינו: חדרי מגורים, סלון לאירוח, מטבח ופינות אוכל, חדרי רחצה. מלבד אלה קיימות חלוקות נוספות ויחידות אחרות הקשורות בגודל הדירה ובאופי של המתגוררים בה. כמו למשל: חדר כושר, חדר כביסה, חדר ארונות, ועוד.
הדירה כמקום מגורים, הסידור הפנימי שלה, ותכולתה - יכולים להעיד על אופיים האנשים המתגוררים בה, ובכלל זה: על השתייכותם המעמדית, סגנון חייהם, ותכונות שונות הקשורות לאופי ולדרך חיים.
סוגי דירות
דירה רגילה – בדרך כלל יחידה אחת מתוך מספר יחידות בבית מגורים.
דירת גג – או בשם המוכר יותר: פנטהאוז, והיא ממוקמת בקומה העליונה של בניין מגורים.
דירת גן – יחידת מגורים הממוקמת בקומת הקרקע של בניין מגורים, וצמוד לה שטח אדמה.
בית או וילה – יחידה אחת בודדת למגורים על שטח אדמה מוגדר.
קוטג' – דירה המתפרסת על שניים או שלושה מפלסים.
פרטר - דירה צמודת קרקע שגובה הכניסה שלה כ 4-5 מדרגות. הדירה המצויה והמוכרת ביותר, ממוקמת במרחבים עירוניים או במרכזי מגורים בפרברים. בדרך כלל כיחידה אחת מתוך מספר יחידות. מגורים באזורים כפריים אינם מקוטלגים כדירות אלא כבתים או בתים פרטיים.

דירה - מילון מונחים
תכולת הדירה - מונח המתאר בדרך כלל את כל הפרטים הנמצאים בין קירות הדירה, ומהווים חלק מחיי היום-יום בה. כמו: ריהוט, מוצרי חשמל, ספרים, תמונות, וחפצים שונים.
אחזקת דירה - הדינמיקה של החיים מחייבת פעולות שונות להמשך קיומה של הדירה במתכונת בה רוצים לחיות בה. ובין היתר: ניקיון, שיפוץ, צביעה, וכדומה.
שכר דירה – התשלום הקבוע של שוכרי הדירה לבעליה.
מעבר דירה – קצב החיים בעידן המודרני גורם לשינויים תכופים במקום מגוריהם של אנשים, העוברים מדירה אחת לדירה אחרת בהתאם לצרכים חדשים הנראים להם בזמן נתון. מעבר הדירה כרוך בדרך כלל בהתארגנות הכוללת: אריזת התכולה, הובלתה, וסידורה בדירה אחרת.
תיווך דירות- המעברים התכופים בין דירות יצר את הצורך באנשי מקצוע מיוחדים, מתווכים, אשר ברשותם מאגרי רישום של דירות פנויות להשכרה או מכירה. הם מקשרים בין הקונה והמוכר או בין השוכר והמשכיר וגובים דמי עמלה.
דיור ציבורי- רשויות ממשל במדינות שונות בעולם מחזיקות בנייני מגורים לצורך מגורים בחינם או בשכר דירה נמוך, לתושבים מעוטי יכולת. בישראל פועלות חברות כמו עמידר או חלמיש כזרועות של רשויות ציבוריות המחזיקות בדיור ציבורי.
דירת שרד – דירת מגורים ייצוגית של נושא משרה, בדרך כלל משרה ציבורית. הדירה שייכת למדינה או למוסד המעסיקים את נושא המשרה והם מממנים את העלויות הקשורות להחזקתה.

בדיקת דירה
ביקורת מבנים
מיתוך ויקיפדיה